Gå till huvudinnehåll

En lång historia av nya idéer

Oscar Pedraza Diaz, Limone

En krog som har lyfts fram av finsmakarna på White Guide fem gånger gör någonting väldigt rätt. Och när man tittar på Limones meny så skulle man kunna tro att det handlar om de genuina italienska traditionerna. Men så enkelt är det inte. Istället handlar det om ständig förnyelse och att utveckla och testa idéer. Vissa går hem och blir succéer, andra flyger inte alls och försvinner snabbt för att ersättas av nya innovationer.

– Vår vinlista och vår växande samling av Grappa är bara ett exempel på hur vi jobbar på Limone, säger Oscar Pedraza Diaz, vi provar och utvecklar utifrån vad gästerna uppskattar. Det utgår alltid från en sann italiensk tradition, men vi står aldrig still. Vi börjar bli lite av historia här i Västerås, en historia av många nya idéer.

Två entusiaster mitt i hetluften

Karolina Fägerblad, B26 och Tobias Hultberg, Plaza och B26

Att vara i händelsernas absoluta centrum kan för vissa av oss bli lite väl spännande. Men för Tobias Hultberg, VD på Plaza och B26, och Karolina Fägerblad, platschef på B26 tycks det vara den energikick som behövs.

Mitt i all turbulens kan vi se hur en coworking-arena som B26 i Västerås öppnar nya möjligheter. Här har företagen, stora som små, nya möjligheter att mötas, jobba och skapa kontakter.

– Vi har idag närmare 400 medlemmar, säger Karolina Fägerblad. Det är enmansföretag, konsultfirmor och större företag som använder vår arena som bas för sin regionala verksamhet. Här kan en regionchef leda insatserna och här kan man samlas för presentationer, föreläsningar och seminarier.

För ambitionerna finns inget tak!

Victoria, Charlotta och Matilda Petersén, Svenska Takelement

Det finns en påtaglig risk med familjeföretag. Och det är det där med högtider och gemensamma middagar. Kommer sammankomsten förvandlas till ledningsgruppsmöte med vilda diskussioner om marknader och utveckling?

– Nej, skrattar Viktoria Petersén, vi har en tyst överenskommelse om att inte utsätta respektive och barn för onödiga långbänkar om tak och tillverkning – det får vänta tills vi är tillbaka på kontoret.

Viktoria är en del i en unik trio av systrar som plockade upp pappans spännande idé om en ny typ av prefabricerade takelement, och skapade ett framgångsrikt företag med 47 anställda.

– Egentligen är det här en osannolik lyckträff vad det gäller tajming, säger Viktoria, förut hade vi helt andra saker för oss allihop.

Systrarna, Viktoria, Charlotta och Matilda jobbade var och en på sitt håll inom ekonomi, skola och rekrytering, då pappa Göran kom upp med sin idé. Efter många år inom byggbranschen hade han kommit underfund med ett helt nytt sätt att bygga färdiga takelement redan i fabriken, istället för att bygga taken på plats i regn och rusk. Det skulle bli bättre tak och det kunde gå så mycket snabbare.

– Vi hade förstått att den konservativa byggbranschen hade svårt att förstå innovationen, säger Viktoria engagerat, men vi tre systrar kunde se att här fanns något stort. Det säger en del om mentaliteten i familjen Petersén. Att våga bryta upp från sina tidigare jobb, skapa ett familjeföretag och satsa allt på en innovation som ingen tidigare byggt med, det är inte bara
modigt – det är i sanning visionärt!

– När vi väl satt oss ner och sett både behovet och möjligheterna, så var det inte så konstigt, säger Viktoria, vi bestämde oss där och då. Sedan satte vi igång med presentationsmaterial, hemsida och började boka möten. Och det tog skruv. Snart hade man fått byggbranschens uppmärksamhet. 

Sverige är ett land där vädret onekligen kan trilskas, och detta kostar inte bara tid, utan också
pengar. När regnet öser ner på takläggarna tar det tid, och fukten riskerar att sätta sig i väggar och takstommar. 

– Alla vi möter kan se att idén fungerar, säger Viktoria, de förstår hur mycket som finns att vinna på snabbt få upp takelementen och att fuktsäkra byggnaderna. Men, det tar tid att förändra ett beteende. Inte minst i en tung och stor sektor som byggindustrin. Och familjen Petersén har fått kämpa för att få genomslag för innovationen.

– Vi vet att vi har framtiden för oss, understryker Viktoria, behovet är enormt och vi kan se beställningarna ticka in. Imorgon kommer alla som kan, bygga sina tak med vår metod.

Företaget Svenska Takelement är bevis i sig självt. På bara några år har man vuxit från en pappa och tre systrar till ett företag med nära 50 anställda. Steg för steg har man byggt ut tillverkningen här i Västerås och dessutom skapat en konstruktionsavdelning. Där ritas takelementen med hög precision till kunder som får sina tak exakt när det är dags, inte en dag för tidigt eller för sent. Och med en passning på millimetern.

– Det här är ett utmanande jobb, absolut, säger Viktoria, men med den fina stämning som vi har i företaget och med den genuina lojalitet som finns inom familjen, så vet vi att det kommer att funka. Det är bara att konstatera. För familjen Petersén har ambitionerna inget tak.

Två bröder. En farmor. Och en stor vision.

Carl-Henrik och Carl Gustaf Forssbeck, Ruths Ölhus

För en utomstående kan det tyckas lite underligt. För bröderna Forssbeck däremot, var det glasklart. De skulle öppna ett av Sveriges främsta ölhus. De skulle döpa det efter farmor. Och det var bara starten på något större. Mycket större.

När det nu har blivit verklighet, så är det en lätt hisnande syn. 52 skinande blanka ölkranar med en till synes oändlig rad sorter att välja på. Ruths Ölhus erbjuder ett ständigt skiftande sortiment av genuint intressanta ölsorter. Totalt kan man hålla uppemot 40 öl på fat samtidigt.

– Vi är Sveriges mest ambitiösa ölställe, säger Carl-Henrik Forssbeck, här ska vi satsa på provningar och events kring öl och de härliga aromer och smaker som ständigt dyker upp.

Men hur vad det med den där visionen då? Jo, bröderna Forssbeck har precis bara börjat. Ruths Ölhus i Västerås kommer snart att följas av många fler oaser för öl-konnässörer och nöjeslystna. Namnet Ruth ska bli en självklar profil i fler städer.  

Vi delar visionärernas brinnande engagemang

Alf Westerdahl, Västerås kommun och Mats Eriksson, Castellum

Att leda en förvandling som den som Västerås nya centrum just nu genomgår, kräver inte så lite energi och visionär anda. Det är något som Castellums VD för region Mälardalen är väl medveten om.

– Från dag ett har vi känt ett släktskap med de fantastiska visionärer som nu söker sig till Västerås nya fixpunkt, säger Mats Eriksson och pekar ut över Aseatorget. Här kommer vi snabbt nå den kritiska massa som ofta lyfter en stadsdel, men vi gör det steg för steg, fortsätter han, vi ser till att det blir rätt redan från början.

Med ett medvetet fokus på mat, nöje och service har Mats och hans kollegor mejslat fram den mix av aktörer som nu etablerar sig vid Aseatorget och kvarteren runt omkring.

– I det här arbetet har vi som alltid haft ett mycket nära samarbete med Västerås kommun, säger Mats och nickar mot Alf Westerdahl som sitter intill. Aseatorgets utveckling är en gemensam idé om hur vi tillsammans kan svara på de växande behov som finns.

Alf och kollegorna på kommunen har nu en positiv, men diger uppgift i en region som växer med tilltagande hastighet. Här behövs både nya bostäder, skolor och service. Dessutom ser Alf Westerdahl behovet av en attraktiv yta för konserter, festivaler och andra evenemang.

– Här kommer Aseatorget att få en speciell funktion, säger Alf, vi kan flexibelt erbjuda det som en stad av Västerås storlek behöver. Här kommer västeråsarna kunna hitta alternativ vad gäller mat, service och underhållning.