Verklighetslabbet är en plats för samhällsutveckling, samverkan och innovation. Varje år arrangerar de Innovationspraktik – en möjlighet för offentlig sektor, närings- och föreningsliv att uppleva en annan verksamhet i tre dagar, med syftet att få ny inspiration och nya perspektiv. I årets upplaga praktiserade Inja Aronsson tillsammans med Malin Flykt, Service Manager på Castellum – en matchning som skulle visa sig vara en riktig fullträff!
Verklighetslabbet är en del av regional utveckling i Region Kronoberg. Till sina färgglada och kreativt utformade lokaler i World Trade Center bjuder de in offentlig sektor, näringsliv, akademi och länets invånare till att mötas och samverka kring gemensamma utmaningar. Ofta gäller det komplexa samhällsfrågor där ingen aktör har en komplett lösning på problemet, så som barnfattigdom eller ofrivillig ensamhet. Syftet är att ge varandra nya perspektiv på gamla utmaningar.
Sedan 2018 arrangerar Verklighetslabbet även Innovationspraktik, där deltagarna får möjlighet att praktisera i en annan verksamhet i tre dagar. Målet är att deltagarna ska få nya perspektiv på och insikter om utmaningar i den egna verksamheten, lära sig något nytt och skapa värdefulla kontakter.
Innovationspraktik riktar sig till alla – även näringslivet
Innovationspraktik är ett samarbete som knyter samman Region Kronoberg, Växjö kommun, det privata näringslivet samt föreningslivet. Det är alltså inte bara ett samverkansprojekt i offentlig sektor, utan vem som helst kan delta.
– Innovation handlar ofta om att hitta en ny take på ett gammalt problem. Vi försöker därför koppla samman aktörer på nya sätt så att de kan upptäcka hur andra förhåller sig till ett visst problem. Vi vill få till ett lärande över verksamhets- och organisationsgränser och ser gärna att deltagarna byter organisation under praktiken, berättar Lone Larsen, Utvecklingsledare på Verklighetslabbet.
Lone Larsen, Utvecklingsledare på Verklighetslabbet.
Idén till Innovationspraktiken kom till redan 2018.
– När vi först startade upp Verklighetslabbet var vi i kontakt med Center för offentlig innovation i Danmark. De erbjöd redan Innovationspraktik och vi inspirerades mycket av hur de arbetade, så vi valde att göra en egen praktik i Region Huvudstaden i Köpenhamn. Vi fastnade verkligen för konceptet och tog med det tillbaka till Växjö. Vi började i liten skala – första året tror jag vi hade sex deltagare, men i år hade vi nästan 60! Det är kul att se att man inte ska ge upp för lätt. Det gäller att testa, testa och testa, för plötsligt händer det!
Stor vikt läggs på matchningen mellan sökande och verksamheter
Praktiken genomförs i september varje år. De som är intresserade av att delta får därför skicka in en intresseanmälan innan sommaren och beskriva vad de vill lära sig mer om. Därefter gör Verklighetslabbet en matchning mellan de sökande och olika verksamheter.
– När alla anmälningar har kommit in har vi ett stort arbete framför oss med att hitta praktikplatser. Vi lägger mycket kraft på att få till en bra matchning utifrån deltagarnas förväntningar och det de vill uppleva. Vissa har kanske redan en verksamhet de är nyfikna på, men det kan vara svårt att få till en kontakt själv. Där kan vi hjälpa till, säger Lone.
Innovationspraktiken består av tre olika delar – ett uppstartstillfälle, tre praktikdagar och en avslutande träff där deltagarna får berätta om sina lärdomar och upplevelser. På det avslutande tillfället i oktober fick Verklighetslabbet även ta emot feedback från deltagarna.
– Vi ser att deltagarna får nya perspektiv och inspiration att ta med hem till sin egen verksamhet. Alla tyckte att praktiken hade varit jättebra och vi fick väldigt bra feedback. Folk har redan skrivit upp sig på väntelista till nästa år, så det är jättekul.
Inja Aronsson praktiserade på Castellum
Inja Aronsson var en av de som deltog i årets upplaga. Till vardags arbetar hon med bland annat lokalvård och vaktmästeri på Vårdcentralen Teleborg. Hon ville utveckla sitt eget serviceengagemang och lära sig mer om hur man arbetar med service, mottagande och bemötande i den privata sektorn. Hon blev därför matchad med Malin Flykt, Service Manager, på Castellum i Växjö.
– Jag ser på dagarna på Castellum med stor värme och fullt hjärta. Jag och Malin fick snabbt en fin kontakt och kunde prata med varandra om våra ganska olika arbetssituationer. Service är ett så brett yrkesområde och under praktiken fick jag till exempel hjälpa till med många olika saker, men framför allt fick jag möta så mycket folk, berättar Inja.
Malin Flykt, Service Manager på Castellum, tillsammans med Inja Aronsson.
Och det bästa med praktiken och det som Inja tog störst lärdom av var just de mänskliga mötena.
– Jag lärde mig väldigt mycket som jag kunde ta med mig tillbaka in i mitt vanliga arbete. Att vara anställd i yttre service handlar mycket om lokalvård, men jag vill gärna göra mer och kunna vara mer behjälplig. Den senaste tiden har det varit mycket vaccinationer på vårdcentralen och jag har hjälpt till med patienter både innan och efter deras besök. I många situationer har jag kunnat använda mig av det jag lärde mig på Castellum.
Även Malin Flykt, som var praktikvärd åt Inja, är positiv till Innovationspraktiken. Hon fick själv upp ögonen för möjligheten.
– Det var en väldigt positiv upplevelse som jag absolut kan rekommendera till andra – både att ta emot praktikant och ge sig ut och praktisera. Jag hade själv gärna velat testa på det! Inja var väldigt härlig och ställde mycket frågor. Det gjorde att även jag som praktikvärd fick en chans att reflektera över min egen situation och fick nya insikter om olika arbetssätt, vilket gjorde det väldigt givande för båda parterna, avslutar Malin.