Gå till huvudinnehåll

2024-11-28

Systematiskt brandskyddsarbete – en viktig fråga

Malmö

En kvinna som håller en elektronisk padda

Att aktivt förebygga brand är viktigt för att minimera risken för skador på både människor och egendom. För Castellum är systematiskt brandskyddsarbete ett viktigt område och ett ständigt aktuellt arbete. Tack vare nya digitala verktyg finns dessutom bättre spårbarhet och ökad trygghet.

Systematiskt brandskyddsarbete kan låta komplicerat, men det behöver det inte vara. Daniel Magnusson, som är chef för teknisk förvaltning i Malmö, berättar hur han ser på det:

– Jag brukar dela upp systematiskt brandskyddsarbete i två delar. Den systematiska delen handlar om mjuka värden, som förståelse och planering. Den andra delen är praktisk och innebär exempelvis att åka ut till en fastighet för att kontrollera den.

Daniels avdelning gör regelbundna kontroller på fastigheterna, och det digitala verktyget påminner om vad som ska kontrolleras och när. Eventuella brister dokumenteras, och när alla kontroller är slutförda skapas en åtgärdsplan.

Skräddarsydda checklistor och notiser förenklar arbetet

I grund och botten handlar systematiskt brandskyddsarbete om att förebygga olyckor. Men om olyckan skulle vara framme, är det viktigt att kunna analysera vad som gick fel och varför. Med digitala verktyg är det enklare att spåra historiska händelser. Verktyget som Daniel och hans medarbetare använder innehåller skräddarsydda checklistor för varje fastighet.

– Vi i Malmö var först inom Castellum med att lägga in alla våra ytor i systemet, vilket vi är väldigt stolta över. Det säkerställer att våra ytor kontrolleras enligt fastställda tidsintervaller.

Vad som kontrolleras i en fastighet skiljer sig åt och bestäms utifrån storlek, tekniska installationer och vilken typ av verksamhet som hyresgästen bedriver. Vissa typer av verksamheter innebär högre risk än andra.

Delat ansvar för brandskydd

Ansvaret för brandskydd är delat mellan Castellum och hyresgästen, något som regleras i hyresavtalet. Generellt ansvarar Castellum för gemensamma utrymmen, medan hyresgästen ansvarar för sina egna ytor.

– En entré kan delas av tio hyresgäster, och vi kontrollerar exempelvis att utrymning är möjlig, att det inte finns kartonger eller annat som blockerar vägen. Vissa gillar att möblera om i entrén, men det ska man vara försiktig med. Man får inte göra vad som helst, och möbleringen får absolut inte försvåra en utrymning eller rökdykning.

För att understryka vikten av brandskyddsarbete har Castellum nu förtydligat ansvaret för det systematiska brandskyddsarbetet i hyresavtalet. Tidigare ingick det i den generella gränsdragningslistan, men numera finns det som en separat bilaga. Daniel är medveten om att hyresgästerna inte alltid har samma kunskap och arbetar ständigt för att förbättra dialogen med dem.

– Vi jobbar aktivt för att hela tiden bli bättre på att stötta våra hyresgäster i denna fråga och försöker att informera så gott vi kan. Längre fram vill vi även kunna erbjuda våra hyresgäster kostnadsfria inventeringar med förslag på vilka åtgärder de behöver genomföra.

Mer att läsa

Läs artikeln

2024-12-02

Fullt fokus när teamet på Rusta byggde sin nya butik

2024-12-02

Industriell känsla och citynära läge lockade Reform Studio

2024-11-05

Värva en ny hyresgäst till våra lokaler och få en belöning!

2024-09-23

Lunchrestaurang tar plats i Eden

Visa liknande artiklar