Det är fruktkorg, kaffemaskin, ventilationskontroll, skrivarpapper, fönsterputsning, fredagsgodis, trappstädning och plötsligt stopp i avloppet. Alla företag och verksamheter genererar leveranser av varor och tjänster - som i sin tur skapar spring och trafik. På Lindholmen är Castellum del i ett projekt för att minska flödet genom samordning till kontorsfastigheterna i området.
- Givetvis vill vi vara med och söka smartare lösningar för att minimera både trafik och klimatavtryck kring våra fastigheter, säger Martin Borgman, kommersiell förvaltare och djupt engagerad i projektet.
Många bäckar små kan samordnas till en smartare å. Det är tanken bakom förstudien Eiffel (Effektivisera och minimera För Framtidens Elektrifierade fastigheter) där Castellum ingår tillsammans med flera andra fastighetsägare på Lindholmen.
Studien utförs med stöd av Business Region Göteborg och leds av statens forskningsinstitut RISE där Bodil Ahlström är projektledare.
- Utgångspunkten är att alla som jobbar på ett område genererar mycket transporter. Genom att samordna och minska antalet körda kilometrar kan vi både reducera trängsel och förbättra miljön. Ju större samordning desto fler positiva effekter, konstaterar Bodil Ahlström.
Förstudien har varit en del av Move 21 och finansierats av EU Horizon 2020 forskningsprogram. Studien har genomförts genom intervjuer, arbetsmöten, fokusgrupper och observationer.
Gemensamt för fastighetsägarna i studien är att de ansvarar för yttre fastighetsunderhåll och underhåll, samt regelbunden städning och underhåll av gemensamma lokaler (entréer, trapphus, gemensamma lokaler). Därtill kommer i varierande omfattning “vaktmästeritjänster” på grund av åtgärder som exempelvis trasiga lås eller stillastående hissar.
Samtliga inblandade fastighetsägare tror dessutom att efterfrågan kommer att öka på en högre servicenivå i deras respektive fastigheter. Flera har också internt undersökt affärsmodeller kring utökad service.
Det är alltså ofrånkomligt att leveransbehoven växer för både fastighetsägarna och deras hyresgäster. Men måste det innebära ökad trafik och ökade utsläpp?
Göteborgs stad har som mål att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter med 90 procent till år 2030 (jämfört med år 2010). Projekt Eiffel är tänkt att bygga på kunskapen av tidigare genomförda projekt och stadsutvecklingsprogrammet Gothenburg Green City Zone, som testar och utvecklar framtidens transportsystem med ny teknik i både fordon och infrastruktur.
Gothenburg Green City Zone fokuserar på tre särskilt utvalda områden med olika karaktär och utmaningar, varav Lindholmen är ett. Lindholmens många arbetsplatser, skolor och boende gör det till ett område där människor behöver pendla varje dag.
Den aktuella förstudien på Lindholmen fokuserar på den trafik som följer kring det som kallas fastighetsnära tjänster. Det kan röra exempelvis städning, avfallshantering, växtskötsel, hantverkare såväl som påfyllning av kaffemaskiner, fruktkorgar och godisautomater. Varje enskild insats bidrar till det samlade flödet och dess miljö- och klimatpåverkan.
Efter förstudien ska det gemensamma arbetet fortsätta med utvärdering och åtgärder för framtiden, för att därefter gå över i handfast genomförande.
- Ambitionen är nu att tillsammans sätta hjulen i rullning, förklarar Bodil Ahlström. Jag upplever att det finns ett stort intresse och samsyn för att vi verkligen ska kunna göra skillnad.
Martin Borgman påpekar att Lindholmen vuxit kraftigt på kort tid och då har kommunikationsnätet inte räckt till. Gratisfärjorna som tar människor från fastlandet är jättebra men nu måste även transporter av varor och tjänster ses över.
- Jag ser det som en självklarhet att vi alla måste hjälpas åt att minska trafiken i våra städer. Där måste vi som fastighetsägare hitta sätt att underlätta för våra hyresgäster så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet.