Tack vare etableringen av SEEL på Gateway Säve kommer takten att öka avsevärt och göra Västsverige till en tydlig ledare inom elektromobilitet. Och alla är överens: samverkan och samlokalisering är nyckeln till framgång. – SEEL kommer att vara till stor glädje inte bara för Sverige, utan för hela världen om vi gör det rätt, säger näringsminister Ibrahim Baylan som besökte Gateway Säve i samband med byggstarten.
I slutet av september togs det första spadtaget för forskningsanläggningen SEEL på Gateway Säve utanför Göteborg. Dock ett symboliskt sådant – i stället för att sätta spadar i jorden, satte representanter för fastighetsägaren Castellum, byggentreprenören Vestia, Chalmers, SEEL och Sveriges forskningsinstitut RISE samt regeringen i kontakter för att ladda ett batteri. Det innebar startskottet för en etablering på Gateway Säve som av många anses bli en tydlig accelerationskraft för den västsvenska utvecklingen och innovationen inom elektromobilitet.
– Vi som art är oerhört kapabla när vi samarbetar. När vi känner att något är viktigt, då lyckas vi, betonar Ibrahim Baylan och jämför kraften i samarbetet bakom etableringen av SEEL med hur svenska myndigheter och expertis samarbetade kring att distribuera ett godkänt vaccin.
SEEL står för Swedish Electric Transport Laboratory och är en testbädd för forskning och utveckling inom elektromobilitet, ägd och driven av Chalmers och RISE i ett gemensamt bolag. Att man nu valt att etablera verksamhet på Gateway Säve beror dels på den fysiska närheten till världsledande fordonstillverkare, dels på att Gateway Säve är ett expansivt område med målsättningen att bli en arena för framtidens logistik och mobilitet, oavsett om det gäller på marken, i luften eller i vattnet. De företag och institut som väljer att etablera sig här hamnar per automatik i ett sammanhang där forskning, utveckling och diskussioner rör allt från fossilfria transporter till förarlösa drönare. Ibrahim Baylan är övertygad om att förutsättningar för framgång på Gateway Säve är optimala och kommer att sätta Sverige på kartan.
– Förutsättningarna i just Västsverige är fantastiska. Det händer så oerhört mycket mer här. Vi har en fordonsindustri som är världsledande och visar en stor vilja att göra den här omställningsresan och vara bland de första i världen som gör den. Om vi gör det, och gör det rätt genom att samarbeta precis som vi gör här med SEEL, kan vi visa att det inte bara är möjligt att leva ett gott liv utan att förstöra natur och klimat, utan faktiskt också skapa nya jobb och nya möjligheter för människor i såväl Västsverige som hela vårt land, säger Ibrahim Baylan och tillägger:
– Sverige kan bli ett av de länder som visar vägen framåt. Det vi gör här handlar inte bara om att hitta och testa nya innovationer och forskning, utan om att ta nästa naturliga steg i mänsklighetens utveckling att se till att människor kan leva ett fritt, rikt liv utan att förstöra den enda planet vi har tillgång till.
Han har stora förväntningar på SEEL och hoppas att just samlokaliseringen på Gateway Säve ska främja kreativitet mellan såväl akademi, samhälle och industrin som mellan olika sektorer så att forskning och innovation med ursprung här ska lösa många utmaningar.
– Jag ser framför mig att vi hittar lösningar för att kunna transportera oss och varor utan att förstöra miljön. Då tänker kanske folk på batterier i första hand. Men jag hoppas också på att vi hittar nya energieffektiva sätt att göra det på. Styrkan hos fordonstillverkarna är att hitta sätt att använda den energi vi har så effektivt som möjligt, vilket ger goda möjligheter också för flyg och den maritima verksamheten, säger Ibrahim Baylan.
Mariette Hilmersson, vd för Castellum Väst, var en av dem som var med och pluggade i kontakterna för att ladda SEEL:s batterier. För Castellum är SEEL en viktig pusselbit på Gateway Säve. Hon menar att etableringen kommer att ge de företag som redan är på plats en extra skjuts framåt tack vare de samarbeten och den kunskapsdelning som kan uppstå i och med närheten till varandra.
– Idén med att bli ett nationellt centrum för fossilfri mobilitet och hållbara transporter fick vi egentligen från våra kunder. Vi har ju redan ett antal aktörer på plats som verkar inom det området. Utvecklingen som pågår här går väldigt snabbt, och där tror vi att vi kan bistå med arenor och koppla ihop aktörerna som måste samverka för att lösa de utmaningar som finns, säger hon.
Hon tror också att SEEL kommer att bli ett dragplåster.
– Det är en jättefin statlig satsning som kommer att ha enormt stor effekt. Vi har redan dialogen i gång med aktörer som ser väldigt stora värden i att finnas i den här miljön. Vi har spännande saker på gång som vi hoppas kunna kommunicera inom kort.
SEEL flyttar in i mars 2023, men Gateway Säves byggutveckling kommer att pågå i minst 10 år till. Men kanske blir också SEEL en acceleration för byggandet på området, säger Mariette Hilmersson.
– Vi har en hög förmåga att bygga, så blir SEEL en skjuts framåt för elektrifieringsfrågan kan det hända att vi bygger mycket på kortare tid än så.