Gå till huvudinnehåll

2025-02-24

Nya Knäppingsborg – redan en succé?

Norrköping

När vi på Castellum nu skapar ett helt nytt koncept för Knäppingsborg visar sig intresset vara enormt. – Vi har blivit nedringda av krögare, inte minst från Stockholm, berättar Emil Colldin, chef för kommersiell förvaltning.

Knäppingsborg är och har de senaste åren varit ett handels -och restaurangområde i Norrköping. Som en miniatyr av Gamla stan i Stockholm, ett pittoreskt kvarter. Och ett betydelsefullt turistmål, en pärla mitt i industrilandskapet. 

Äldre koncept

En pärla och en turistmagnet ska det fortsätta vara, men med en ny och tydligare profil. 
– När Knäppingsborg blev en del av vårt bestånd vilade det på ett redan framtaget koncept, en handels- och restaurangplats med exklusiva inslag. Marknaden har dock inte varit tillräckligt stor för det. Därför satte vi oss ner för att prata om vad vi egentligen vill med kvarteret. Hur kan vi utveckla det på bästa sätt? förklarar Emil Colldin. 

Fokus på mat och dryck

Vi på Castellum har tagit hjälp av strateger inom stads- och samhällsutveckling, gjort djupintervjuer med hyresgäster, studenter, företag och kommunrepresentanter och även ordnat workshops med Destinationsbolaget. Med andra ord gjort vår ordentliga research.
– När vi hade kokat ihop allt landade vi i att Knäppingsborg ska bli Norrköpings självklara mötesplats med fokus på mat och dryck, berättar Emil Colldin. 

Vad ser du framför dig?

– Ett myller av människor som antingen ska njuta en brunch, lunch eller käka middag på kvällen. Ung som gammal. Här ska du kunna äta gott med trevlig musik i bakgrunden, från en trubadur till exempel. 

Norrköping är en restaurangtät stad och har, enligt Emil Colldin, en hög andel ”nattbefolkning”. 
– Många bor i innerstaden och vill gå ut och äta. Med tanke på det och efterfrågan på nya satsningar känns det som helt rätt satsning. 

Enormt intresse

Just nu ritas och skissas det för fullt åt två nya restauranger i kvarteret, bland annat åt koreanska Keemchi som planerar att öppna under hösten om allt faller på plats.
Hur är intresset för att bli en del av det nya?
– Enormt faktiskt! Sedan vi berättade om planerna har vi blivit nedringda av krögare, inte bara från stan utan framför allt från Stockholm. Många lockas av konceptet och menar att det är unikt för Sverige. Det här känns utan tvekan som helt rätt väg att gå.  
Förutom restauranger kommer det även finnas några mindre butiker som säljer kaffe, ost och chark – sådant som har med mat och dryck att göra. 

Ny grafisk profil

Även platsvarumärket kommer få sig ett lyft. Den grafiska profilen kommer ses över, allt för att tydliggöra platsen, allt för att signalera mötesplatsen. Inom två år räknar man med att kunna börja se det där myllret och generösa utbudet av restauranger. 
Hur mycket längtar du? 

– Det är ett stort arbete vi har framför oss, så visst längtar jag till den dagen då jag går runt i kvarteret med ett leende på läpparna och bara njuter av att se människor trivas och umgås över en god bit mat och ett gott glas dryck. 

Mer att läsa

Läs artikeln

2025-02-24

"Mer än så säger jag inte"

2025-02-24

Ljusare tider: ”Östergötland en stark region"

2025-02-24

Atea i nya lokaler – nu kommer fler till kontoret

2025-02-24

Längtade efter smarta lokaler – hittade hem i city

Visa liknande artiklar