För fjärde året i rad har vi på Castellum undersökt kontorsarbetares förväntningar på arbetslivet och på kontoret som arbetsplats. I årets upplaga av trendrapporten Framtidens arbetsliv står det klart att allt fler företag vill ha tillbaka sina medarbetare till kontoret. Men hur ska det gå till, hur resonerar man i Örebro?
Som arbetsplatsstrateg hjälper Heléne Lidström företag och organisationer att komma fram till hur de ska jobba. Hur man till exempel ska se på möjligheten att jobba hemifrån. Och kanske har det aldrig varit mer aktuellt än nu. Pandemin skapade nya vanor och matbordet blev plötsligt en lika självklar arbetsplats. Men nu händer något, trenden vänder enligt Heléne. Allt fler företag vill ha tillbaka sina medarbetare.
"Man ser att mycket som är kopplat till det individuella arbetet funkar väldigt bra för de allra flesta, däremot upplever vi att det är svårare att få till samarbetet, att bygga och stärka kulturen. Att få till lärandet och erfarenhetsutbytet", förklarar hon.
En annan sak som kan vara utmanande är att som ny medarbetare komma in i organisationen, rollen och kulturen. Allt fler företag vittnar också om att de inte är lika innovativa.
"Som ett resultat kan vi se att det är färre patentansökningar och beviljade patent jämfört med innan pandemin."
Viktigt förklara varför
Vissa satsar på en 4:1 eller 3:2-modell, när det gäller fördelningen dagar på kontoret och hemma. Att tillåta hemarbete ett antal dagar i veckan kan absolut vara ett sätt enligt Heléne.
"Men känslan, som medarbetare, blir många gånger att man förlorar något man precis fått. Jag är ju jätteeffektiv hemma, resonerar flera", säger Heléne och fortsätter:
"Därför är det viktigt att som företag förklara de vinster vi ser med att vara på kontoret. Vilket uppdrag har vi? Vilket värde skapar vi för medarbetare och de vi finns till för? Och varför blir vi mer innovativa och samarbetar bättre när vi ses? Det är den retoriken vi behöver använda. Risken är annars att det blir en förhandling om dagar och timmar, i stället för hur vi som organisation skapar värde."
Kollegorna viktigast
Och bästa lockbetet är kollegorna, enligt Heléne. Det framgår tydligt i rapporten att främsta anledningen till att vi tar oss till kontoret är för att träffa kollegorna. Och så handlar det såklart om att skapa kontor där vi trivs och mår bra.
"Eftersom vi konkurrerar med hemarbetsplatsen behöver vi en attraktiv arbetsplats. Det ska vara mödan värt att ta sig till kontoret. Och då handlar det också om att anpassa kontoret efter hur många vi är på plats så att det känns energifullt. Kanske vi behöver tillföra andra typer av platser? Om vi inte möter de nya behoven blir det svårt."
Kollegorna högt rankade i Örebro
Så hur ser det ut i Örebroregionen? Jo, 73 procent av örebroarna tycker att ”träffa kollegorna” är en av de största fördelarna med att jobba på kontoret, vilket går att jämföra med snittet i Sverige som är 63 procent.
"Det pratas väldigt mycket om det bland våra hyresgäster just nu, hur man ska locka tillbaka medarbetarna. Det handlar ju om dynamiken och hela företagskulturen. Du bidrar genom att vara på kontoret, jobbar du hemifrån kan inte andra ta del av din kunskap på samma sätt", säger affärsområdeschef Nicklas Westberg och fortsätter:
"Att vi har en högre siffra än landet beror nog på att vi har nära till jobbet. Oavsett var du bor är du på arbetet på en kvart, med bil, buss eller cykel. Det är smidigt att ta sig till kontoret."
På vilket sätt kan Castellum hjälpa till att locka tillbaka medarbetarna?
"Genom att hjälpa hyresgästerna att förstå sina behov och därefter ge tips på hur vi exempelvis kan utforma lokalen. Du ska inte vilja sitta hemma för att kontoret inte är bra nog, då måste vi anpassa kontoret och göra det mer attraktivt."
Unga önskar obligatorisk närvaro
Åter till Heléne. Var det något i rapporten som förvånade henne? Jo…
"Att unga människor uppskattar att ha friheten att själva välja vet vi, flexibiliteten är avgörande vid val av arbetsgivare. Samtidig är de riktigt unga – alltså 25 år eller yngre – positivt inställda till obligatorisk närvaro på kontoret. Den ekvationen är inte helt enkel att få till", skrattar Heléne.
Hur kommer det sig?
"Jag tror det handlar om att när de är på kontoret vill de att alla kollegor ska vara där också. Unga har ett större behov av att nätverka och att lära av andra."
Nyfiken på fler trender? Läs hela rapporten här!